SHAH ALAM - Biarpun Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Harapan (PH) kini merupakan sebahagian kerajaan gabungan di Putrajaya, kajian sebuah pusat penyelidikan politik mendapati senario itu bukan memberi kelebihan kepada mereka untuk menang... Klik di sini untuk terus membaca

SHAH ALAM - Biarpun Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Harapan (PH) kini merupakan sebahagian kerajaan gabungan di Putrajaya, kajian sebuah pusat penyelidikan politik mendapati senario itu bukan memberi kelebihan kepada mereka untuk menang lebih banyak kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) pada Pilihan Raya Negeri (PRN) enam negeri kelak.

Sebaliknya, Pengarah Eksekutif Ilham Centre, Hisommudin Bakar berkata, berdasarkan kajian dibuat pihaknya mendapati 55 peratus daripada lebih 1,200 responden berpandangan PRN kali ini tidak memihak kepada BN-PH kerana pelbagai sebab.

Hisommuddin berkata, 93 peratus daripada responden juga berpendapat gabungan BN-PH atau Perikatan Nasional (PN) mempunyai peluang lebih besar untuk menang jika menguasai media sosial termasuklah TikTok yang menjadi antara pencetus ‘gelombang hijau’ pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) lalu.

Kajian Ilham Centre menunjukkan gabungan PH-BN tiada kelebihan dalam PRN biarpun mereka kini menguasai Putrajaya.
Kajian Ilham Centre menunjukkan gabungan PH-BN tiada kelebihan dalam PRN biarpun mereka kini menguasai Putrajaya.
Kajian Ilham Centre menunjukkan gabungan PH-BN tiada kelebihan dalam PRN biarpun mereka kini menguasai Putrajaya.
Kajian Ilham Centre menunjukkan gabungan PH-BN tiada kelebihan dalam PRN biarpun mereka kini menguasai Putrajaya.
Kajian Ilham Centre menunjukkan gabungan PH-BN tiada kelebihan dalam PRN biarpun mereka kini menguasai Putrajaya.
Kajian Ilham Centre menunjukkan gabungan PH-BN tiada kelebihan dalam PRN biarpun mereka kini menguasai Putrajaya.
Kajian Ilham Centre menunjukkan gabungan PH-BN tiada kelebihan dalam PRN biarpun mereka kini menguasai Putrajaya.
Kajian Ilham Centre menunjukkan gabungan PH-BN tiada kelebihan dalam PRN biarpun mereka kini menguasai Putrajaya.
Kajian Ilham Centre menunjukkan gabungan PH-BN tiada kelebihan dalam PRN biarpun mereka kini menguasai Putrajaya.
Kajian Ilham Centre menunjukkan gabungan PH-BN tiada kelebihan dalam PRN biarpun mereka kini menguasai Putrajaya.
Kajian Ilham Centre menunjukkan gabungan PH-BN tiada kelebihan dalam PRN biarpun mereka kini menguasai Putrajaya.
Kajian Ilham Centre menunjukkan gabungan PH-BN tiada kelebihan dalam PRN biarpun mereka kini menguasai Putrajaya.
Kajian Ilham Centre menunjukkan gabungan PH-BN tiada kelebihan dalam PRN biarpun mereka kini menguasai Putrajaya.
Kajian Ilham Centre menunjukkan gabungan PH-BN tiada kelebihan dalam PRN biarpun mereka kini menguasai Putrajaya.
Kajian Ilham Centre menunjukkan gabungan PH-BN tiada kelebihan dalam PRN biarpun mereka kini menguasai Putrajaya.
Kajian Ilham Centre menunjukkan gabungan PH-BN tiada kelebihan dalam PRN biarpun mereka kini menguasai Putrajaya.

"Oleh itu, tidak hairanlah jika 79 peratus daripada responden berpandangan bahawa media sosial sekarang sangat berpengaruh dalam memberikan maklumat, seterusnya mampu membentuk kecenderungan orang ramai ketika mengundi.

"Sebanyak 74 peratus daripada responden berpendapat orang tidak mudah terpengaruh dengan maklumat palsu yang disebarkan pihak tidak bertanggungjawab menerusi media sosial,” katanya ketika dihubungi wartawan Sinar Premium.

Hisommuddin berkata, kajian berkenaan juga menunjukkan bahawa hanya 24 peratus responden berpandangan bahawa media tradisional seperti akhbar dan televisyen masih memberikan impak kepada pengundi di luar sana.

Jelasnya, kajian pihaknya mendapati hanya 21 peratus responden berpandangan bahawa pendirian politik seseorang pengundi dipengaruhi oleh rakan, jiran mahu pun ahli keluarga terdekat.

Beliau berkata, majoriti responden dikenal pasti turut terpengaruh dengan sentimen perkauman dan agama dimainkan oleh parti politik tertentu.

Kajian Ilham Centre mendapati 92 peratus daripada lebih 1,200 responden berpandangan kempen media sosial jadi penentu gabungan parti mana menang PRN nanti.
Kajian Ilham Centre mendapati 92 peratus daripada lebih 1,200 responden berpandangan kempen media sosial jadi penentu gabungan parti mana menang PRN nanti.
Kajian Ilham Centre mendapati 92 peratus daripada lebih 1,200 responden berpandangan kempen media sosial jadi penentu gabungan parti mana menang PRN nanti.
Kajian Ilham Centre mendapati 92 peratus daripada lebih 1,200 responden berpandangan kempen media sosial jadi penentu gabungan parti mana menang PRN nanti.
Kajian Ilham Centre mendapati 92 peratus daripada lebih 1,200 responden berpandangan kempen media sosial jadi penentu gabungan parti mana menang PRN nanti.
Kajian Ilham Centre mendapati 92 peratus daripada lebih 1,200 responden berpandangan kempen media sosial jadi penentu gabungan parti mana menang PRN nanti.
Kajian Ilham Centre mendapati 92 peratus daripada lebih 1,200 responden berpandangan kempen media sosial jadi penentu gabungan parti mana menang PRN nanti.

"Malah, 86 peratus responden berpandangan bahawa kempen PRU15 lalu amat dipengaruhi oleh elemen perkauman dan agama secara berlebihan.

"Majoriti responden (82 peratus) juga berpandangan bahawa ramai ahli keluarga dan kenalan mereka mudah terpengaruh kempen dibuat parti politik di media sosial,” ujarnya.

Justeru, Hisommudin berkata, kajian berkenaan juga menunjukkan bahawa 92 peratus responden berpandangan pertarungan sebenar dalam PRN akan datang lebih kepada kempen menerusi media sosial.

Klik di sini untuk terus membaca