Sila log masuk terlebih dahulu.

Perlu perkenal dasar ekonomi versi baharu

26 November 2021 07:03am | Masa membaca: 4 minit
Nazir Razak. - Foto SINAR HARIAN / MOHD HALIM ABDUL WAHID
Nazir Razak. - Foto SINAR HARIAN / MOHD HALIM ABDUL WAHID
A
A
A

MUKADIMAH: Kerajaan perlu memperkenalkan dasar ekonomi versi baharu bagi mengantikan Dasar Ekonomi Baru (DEB) supaya kebajikan semua golongan rakyat terbela dan dapat mewujudkan Malaysia yang lebih makmur.

Bagi Pengerusi Ikhlas Capital, Tan Sri Mohamed Nazir Tun Abdul Razak, model keseluruhan dasar ekonomi itu boleh diteliti dan diputuskan menerusi cadangan penubuhan semula Majlis Perundingan Negara (Mapen).

Jelasnya, DEB dengan implementasi dalam 20 tahun lepas, yang banyak dapat kebaikan cuma orang Melayu yang kaya sahaja.

Beliau berkata demikian menerusi rancangan bual bicara ‘Eksklusif Bersama Nazir Razak: Apa ada dengan nama Nazir Razak’ yang dihoskan Tokoh Wartawan Negara, Tan Sri Johan Jaaffar dan disiarkan secara langsung di semua platform digital Sinar Harian pada Rabu.

Ikuti wawancara penuh bersama tokoh kewangan ini yang turut menyentuh pelbagai perkara termasuk krisis politik, rasuah, transformasi sistem pentadbiran negara dan buku yang dihasilkan beliau.

JOHAN: Satu perkara yang baharu sahaja berlaku ialah Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka. Apa pandangan Tan Sri tentang apa yang berlaku di Melaka?

NAZIR: Di Melaka kita nampak bahawa pihak Barisan Nasional (BN) mendapat kekuatan balik. Satu kemenangan yang agak besar tapi kalau kita tengok dari segi data, nampaknya sokongan BN memang sama juga dari segi peratusan semasa Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14). Tapi undi untuk pihak Pakatan Harapan (PH) dan Perikatan Nasional (PN) dibahagikan. Jadi kalau nak unjur kepada PRU15 esok nampaknya kalau persaingan tiga penjuru, BN akan kuat.

Apakah sebenarnya yang berlaku kepada negara kita sekarang ini?

Pendapat sayalah negara kita dah lama tidak berada di tahap yang baik. Kalau kita tengok semenjak krisis kewangan Asia yang dahulu pada 1990-an dan selepas krisis itu, pertumbuhan ekonomi agak lembap, pelaburan langsung asing (FDI) agak rendah dan jurang sosial integrasi kaum meningkat dan dari segi korupsi semakin besar. Baru-baru ini kita lihat situasi politik juga tak stabil, kita mengundi sekali tapi kita tukar Perdana Menteri tiga kali. Namun kita kena ingat bahawa kita tidak boleh memisahkan krisis politik baru-baru ini dengan situasi ekonomi dan sosial. Kalau kita tak ada masalah ekonomi dan sosial yang lama itu, mungkin situasi politik pun stabil.

Adakah melalui sekian ramai Perdana Menteri sejak daripada peristiwa yang Tan Sri sebutkan daripada tahun krisis kewangan Asia dalam tahun 1997 dan 1998, sekurang-kurangnya ada empat atau lima Perdana Menteri selepas itu tapi apakah keadaan itu berlanjutan seperti Tan Sri lihat pada 1990-an sampai ke hari ini?

Kalau kita tengok era Pak Lah (Tun Abdullah Ahmad Badawi, lepas tu era Najib (Datuk Seri Najib Razak), era PH iaitu pentadbiran (Tun) Dr Mahathir (Mohamad) 2.0, ketiga-tiga Perdana Menteri ini berkata mereka nak buat pertukaran, reformasi. Najib kata transformasi. Semua cuba buat pertukaran tapi banyak yang tak jadi. Jadi saya ingat tibalah masa kita fikirkan yang masalah ini bukan orangnya, parti politiknya tapi boleh jadi sistem yang kita ada sekarang yang susah nak buat reformasi atau pertukaran.

Disyorkan artikel berkaitan ini:

Boleh Tan Sri huraikan apa sistem itu yang menjadi masalah kepada usaha untuk membuat perubahan?

Kalau kita tengok sistem yang ada sekarang, saya panggil sistem kita ini Malaysia 2.0. Bila kita dapat kemerdekaan dulu, 1957, itu (Malaysia) 1.0 tapi sistem 1.0 itu adalah sistem westminster. Kita ambil keseluruhan sistem United Kingdom, bawa ke Malaysia kita tak fikir sistem itu sesuai untuk sejarah dan masyarakat kita. Kita tak fikir dan ambil saja. Sistem itu di 1969, lepas lebih 12 tahun sistem tu runtuh. Pada 1970 melalui Majlis Perundingan Negara (Mapen) di bawah naungan Tun Abdul Razak (Hussein), kita buat transformasi kepada Malaysia 2.0. kita ada Dasar Ekonomi Baru (DEB), Rukun Negara, BN dan lain-lain jadi sistem itu kita tukar. Tapi kita kena fikir balik.

Tun Razak berkata sebenarnya DEB ini sepatutnya cuma untuk 20 tahun dan saya tahu pada masa itu mereka pun risau. Mereka buat pertukaran ini mereka tak tahu adakah pertukaran ini yang baik sekali. Kita kena buat pertukaran kerana kalau tak tukar masa tu, akan bergaduh. Jadi mereka cuba dan kita boleh kata pertukaran itu berjaya tapi mereka kata pertukaran itu jangan lama-lama, kita kena tengok kembali sesuai atau tidak untuk zaman masa depan. Tapi kita tengok sistem itu yang mereka kata DEB patut 20 tahun, sekarang dah 50 lebih tahun ada lagi kita tak dapat buat pertukaran. Kenapa? Ini saya kata sistem itu banyak orang kata kesan sampingan yang negatif seperti saya kata ada raksasa tiga kepala. Satu dari segi politik wang, kedua dari segi politik identiti dan ketiganya konsenstrasi kuasa di dalam jawatan Perdana Menteri.

Tapi perkara itu tidak dapat dipisahkan sebab kita tahu DEB merupakan kejuruteraan sosial yang luar biasa. Ada kejayaan-kejayaannya Tan Sri, kita kena akui hakikat itu.

Memang kalau saya tengok DEB ini saya tengok berjaya. Kalau kita tengok data dari kejayaan DEB 1970 hingga 1990. Kalau kita tengok dari segi profesional sekarang, kalau doktor, pegawai bank, akauntan, semua orang Melayu. Itu kejayaan DEB. Dulu tak ada. Kalau kita tengok dari segi ekuiti korporat pun, pada 1970 dua peratus dan pada 1990 hampir18 peratus. Itu juga kejayaan dan kalau kita tengok pencapaian semua itu tidak ada kompromi dari segi pertumbuhan ekonomi dan keseluruhannya. Kalau kita tengok pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara dalam tempoh itu memang tinggi. Tapi kita tahu sistem DEB ini tidak boleh kita simpan lama-lama, kita kena buat pembaharuan.

Tan Sri ada sebutkan dalam satu tulisan Tan Sri mengatakan bahawa kalaulah kita akur kepada apa yang dirancangkan Tun Razak dan timbalannya, Tun Dr Ismail (Abdul Rahman) ketika itu, hasilnya mungkin kejayaan cemerlang. Tapi dilanjutkan lebih 20 tahun ekoran tidak mencapai sasaran yang diharapkan misalnya ekuiti bumiputera pun tak sampai 30 peratus. Apa komen Tan Sri?

Saya memang tak berapa setuju dengan ukuran ekuiti bumiputera ini sebab bagi saya yang penting ialah sumbangan bumiputera dengan keseluruhan pengurusan, pekerja dan bisnes bumiputera, itu yang sepatutnya kita ambil kira bukan ekuiti ini. Kalau kita tengok di 1990-an banyak yang nak dapatkan peruntukan saham bumiputera dan proses itu menyebabkan banyak kenaikan korupsi dan kalau orang dapat saham dengan senang sangat, dia pun hilang dengan senang.

Tan Sri ada sebutkan bahawa apa yang berlaku ialah dasar asal itu yang dirancangkan selepas peristiwa 13 Mei tetapi pada akhirnya DEB hidup begitu lama dan Tan Sri menyebutkan bahawa apa yang berlaku ialah ‘a distorted twisted and open counter productive’ dari apa yang asal. Apa maksud Tan Sri dengan kenyataan itu?

Maksud saya DEB digunakan untuk politik wang. Bila saya menjadi pegawai bank tahun 1990-an, tiap-tiap kali saya membawa syarikat untuk disenaraikan di Bursa Malaysia, tiap-tiap kali ada pemberian saham. Sepatutnya pemberian saham itu kita berikan kepada Permodalan Nasional Berhad (PNB) dan institusi kewangan untuk kebaikan masyarakat bumiputera keseluruhannya. Tapi kita tengok saham-saham diberikan kepada individu. Individu dapat ‘overnight’ kaya jadi saya fikir strategi yang dikatakan sebahagian DEB, itu salahlah.

Tetapi sampai bila orang Melayu perlukan payung perlindungan seperti DEB, mungkin diberi nama lain dan sebagainya malah baru-baru ini Perdana Menteri pun menyebutkan bahawa beliau akan membuat pemantauan yang lebih dalam usaha untuk membantu bumiputera, sampai bila Tan Sri?

Tak bolehlah sampai ke bila-bila sebabDEB dulu adalah satu polisi untuk uniti, bagi kita membina satu bangsa Malaysia. Jadi bila kita boleh kembali kepada satu polisi yang sama rata tak kira kaum? Bila? Kita tak tahu. Pada pendapat saya kita kena buat DEB yang baharu, dari sekarang ini kita rancang DEB cuma 10 atau 20 tahun lagi dan apa lagi kita nak tukar? Boleh kita tukar dari segi sekolah vernikular, boleh jadi sekolah vernikular pun 20 tahun sahaja, kita kena fikir begitu kita kena fikir mana nak membina masyarakat bangsa Malaysia.

Pandangan Tan Sri mungkin tidak popular dalam kalangan orang Melayu.

Kita kena berani buat program untuk menjelaskan filosofi ini. Kadang-kadang perkara yang susah, kita jangan lari. Kita kena berani beritahu mereka. Pendapat saya, DEB dengan cara implementasi dalam 20 tahun lepas, yang banyak dapat kebaikan cuma orang Melayu yang kaya sahaja. Sepatutnya kita tukar DEB dengan adakan program yang membantu orang Melayu yang kurang bernasib baik.

Pengerusi Ikhlas Capital, Tan Sri Mohamed Nazir Tun Abdul Razak (kanan) ketika diwawancara oleh Tokoh Wartawan Negara, Tan Sri Johan Jaaffar pada program Bersama Nazir Razak yang berlangsung di Kompleks Karangkraf pada Rabu. - Foto SINAR HARIAN / MOHD HALIM ABDUL WAHID.
Pengerusi Ikhlas Capital, Tan Sri Mohamed Nazir Tun Abdul Razak (kanan) ketika diwawancara oleh Tokoh Wartawan Negara, Tan Sri Johan Jaaffar pada program Bersama Nazir Razak yang berlangsung di Kompleks Karangkraf pada Rabu. - Foto SINAR HARIAN / MOHD HALIM ABDUL WAHID.

Konsep ini telah berjalan sejak sekian lama, macam mana kita nak ubahnya?

Kita kena fikir kembali model secara keseluruhan. Saya pernah cakap, kita patut buat Mapen baharu. Kita fikir semula semua ini kerana masyarakat kita tidak boleh buat pertukaran satu demi satu. Kalau ubah satu, ada yang akan kata, misalnya ini tidak bagus untuk orang Melayu atau Cina, jadi mereka bergaduh.

Tapi jika letak (mereka) dalam bilik dan buat debat tentang polisi-polisi yang relevan untuk masa sekarang. Kita tengok semula DEB dan lain-lain, macam mana nak buat pertukaran supaya kita ada Malaysia yang lebih baik. Itulah perancangan saya. Tidak patut jika nak tunggu tragedi baru nak buat pertukaran yang baik.

Boleh Tan Sri hurai mengenai maksud reset dalam konteks sistem negara?

Pada pandangan saya, kita perlu ada Malaysia 3.0 dalam sistem reset. 1970 kita adakan Malaysia 2.0, lihat kembali Rukun Negara dan macam mana kuasa dibahagikan antara institusi-institusi. Seperti Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), patutkah kedua-duanya berada di bawah Perdana Menteri? Kalau tidak, adakah ia patut berada di bawah Parlimen? Pendapat saya, lebih baik jika institusi tersebut diletakkan di bawah naungan Majlis Raja-Raja supaya mereka benar-benar bebas.

Bagaimana nak ubah sebab setiap kerajaan menjanjikan mereka akan berikan kebebasan kepada institusi seperti SPRM. Tetapi selagi ia diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri, tentunya ada masalah untuk membuat perubahan dalam kalangan pimpinan sendiri.

Di negara lain sekarang pun, ada satu konsep baharu iaitu inovasi demokrasi yang dipanggil demokrasi bermusyawarah atau demokrasi rundingan. Ia sebenarnya sama dengan Mapen kita pada tahun 1970. Kita yang berinovasi dahulu dan di negara Ireland baru-baru ini mereka buat satu ‘citizen assembly’ di mana mereka membuat debat tentang isu-isu jangka panjang atau isu struktur. Mereka rasa isu seperti itu tidak patut didebatkan di Parlimen kerana Parlimen fikirkan pilihan raya dan kepentingan parti. Mereka tidak memikirkan kepentingan masa depan negara keseluruhannya.

Jadi saya fikir, inilah cara pembaharuan untuk negara. Tetapi kita tidak boleh marah dengan orang Parlimen kerana itu memang cara mereka. Bagaimanapun, Malaysia dan negara lain sudah bangun kepada konsep di mana kalau nak buat pembaharuan, tidak boleh tunggu Parlimen, kita kena cari jalan lain. Saya dengan 55 orang kawan baru-baru ini menulis surat kepada Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah buat rekomendasi untuk adakan satu ‘assembly’ baharu.

Tan Sri selalu menyebut tentang baik pulih menyeluruh dalam konteks demokrasi, institusi dan sosio ekonomi. Dalam konteks sistem politik negara hari ini, bagaimana nak memungkinkan hal ini menjadi kenyataan?

Kita laksanakan kempen kepada orang ramai supaya mereka menyokong idea ini dan ramai yang menyatakan ketidakpuas hatian terhadap Malaysia hari ini dalam platform media sosial. Jadi, saya ingat ada keperluan dan masyarakat juga mahu pertukaran, tetapi mereka tidak tahu apa yang nak ditukar. Saya juga tidak tahu, tetapi jika kita panggil golongan yang pandai, banyak pengalaman duduk dalam bilik, jangan berpolitik atau bergaduh, kita berbincang dan cari solusi, Insya-ALLAH kita boleh hasilkan Malaysia yang lebih baik.

Elit Melayu atau individu yang menjalankan wacana dan sebagainya memikirkan hal ini, tetapi realiti misalnya di Melaka, mereka fikirkan tentang survival hidup. Adakah Tan Sri rasa kita boleh tukar orang-orang ini memikirkan satu pendekatan baharu kerana akhirnya mereka adalah pengundi.

Mereka tengok kepada pemimpin, kita kena memimpin negara, sebagaimana saya sebut kita buat platform dewan musyawarah secara luar talian. Kerajaan dan Parlimen pula berlangsung seperti biasa.

Pada pandangan Tan Sri, apakah kualiti yang patut ada pada ahli politik?

Salah satu sebab saya memikirkan tentang dewan musyawarah ini kerana sepanjang karier, saya melihat ramai kawan-kawan yang bagus, berintegriti dan ada misi untuk negara, tetapi mereka masuk dunia politik. Kemudian, untuk mereka menang pilihan raya atau naik dalam parti, mereka perlu buat sesuatu. Lama-kelamaan dia menjadi orang lain di mana semua prinsip dah hilang.

Sistem sekarang ini lebih kepada orang perlu bertahan dalam politik yang memerlukan mereka untuk berkompromi hingga menjadikan mereka seperti orang lain yang kita tidak kenal. Jadi, masalah kita ialah sistem, bukan orang. Kena tukar sistem supaya mereka tidak perlu guna duit untuk menang jawatan atau gunakan DEB untuk karier politik.

Soal pembiayaan politik pun kita tidak dapat selesaikan buat masa ini.

Ya, tidak boleh. Semasa bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak buat jawatankuasa untuk pembiayaan politik dahulu, saya dah cakap tidak boleh kerana prinsip pembiayaan politik ialah ketelusan. Bagaimana nak ada ketelusan sekiranya SPRM di bawah Perdana Menteri? Sebab itu saya cakap, idea untuk buat dewan musyawarah ini bukan senang dan dapatkan kerajaan serta Majlis Raja-Raja untuk sokong konsep ini. Saya duduk di Oxford selama setahun dan fikir akan isu ini kerana sistem kita sekarang kebanyakannya berasal daripada zaman pentadbiran Tun Abdul Razak Hussein. Harapan beliau lain daripada apa yang kita tengok hari ini. Jadi, saya terpaksa fikirkan tentang isu ini, dan memikirkan soal masa depan anak-anak dan Malaysia, kita kena buat pertukaran ini.

Program Bersama Nazir Razak yang berlangsung di Kompleks Karangkraf pada Rabu. - Foto SINAR HARIAN / MOHD HALIM ABDUL WAHID.
Program Bersama Nazir Razak yang berlangsung di Kompleks Karangkraf pada Rabu. - Foto SINAR HARIAN / MOHD HALIM ABDUL WAHID.

Komen dan harapan Tan Sri tentang generasi baharu dalam konteks politik tanah air.

Kita mengharapkan mereka diberi peluang, tetapi generasi lama tidak mahu beri mereka peluang. Parti Ikatan Demokratik Malaysia (Muda) pun tidak lepas untuk mendaftar. Dalam parti-parti lain pun, anak muda sekarang tidak dapat naik. Zaman Tun Abdul Razak dahulu, tengok Timbalan Menteri tahun 70-an antaranya ada Tun Musa Hitam dan Tan Sri Rafidah Aziz. Jadi mereka ada perancangan untuk masa depan orang muda. Sekarang tidak berlaku.

Sebab itu saya katakan perlunya ada had masa untuk pemimpin. Dari segi korporat, sekarang kita kata tiap-tiap ahli lembaga pengarah sepatutnya 30 peratus kaum wanita dan 10 peratus orang muda. Mereka diberi latihan dan pendedahan, itu yang patut kita buat. Sama juga dengan politik. Kita perlu fikir zaman sekarang ini, fikiran orang muda, misalnya anak saya berbanding saya jauh berbeza, bukan macam saya dan bapa. Jadi penting untuk kita beri peluang kepada orang muda.

Apa yang paling Tan Sri takut? Adakah berkaitan perpaduan kaum dalam negara, masalah ekonomi yang teruk atau ketidakstablian politik?

Masalah ketidakstabilan politik, saya selalu cakap, Malaysia tidak ada ekonomi tetapi ada politikal ekonomi kerana kedua-duanya saling berhubung. Iaitu dari segi lesen, GLC dan bajet kerajaan, semua itu ada elemen politik. Jadi , apabila politik tidak stabil, ekonomi tidak akan stabil dan membawa pada ketidakstabilan sosial. Apabila ekonomi tidak stabil juga, pelaburan langsung asing (FDI) tidak masuk. Saya sangat risau akan ketidakstabilan politik.

Buku What’s In A Name? Mendapat pelbagai reaksi orang ramai. Adakah Tan Sri sudah dapat menduganya?

Tidak juga, saya terkejut apabila penerbit beritahu buku saya sudah habis. Alhamdulillah, ramai orang membelinya. Saya harap kita banyakkan perbincangan dalam Bab 5 iaitu tentang masa depan Malaysia, tetapi nampaknya orang lebih tertarik dengan Bab 4 iaitu mengenai 1MDB. Buku ini agak sukar ditulis tetapi apabila kata nak tulis memoir saya, kita kena tulis dengan sejujur yang mungkin.

Yang pertama, saya sangat mengharapkan orang baca Bab 5 iaitu tentang masa depan dan harap buku ini dapat bantu agenda saya untuk adakan dewan musyawarah bagi membina masa depan baharu untuk Malaysia.

Kedua, saya harap orang muda baca buku tentang karier saya dan jasa Allahyarham Tun Abdul Razak serta kesilapan kami berdua supaya ia boleh menolong masa depan mereka. Saya tulis buku ini kerana saya hendak mengenali ayah dengan lebih baik.

Artikel Berkaitan
Terkini
  1. Biden terlanjur kata dasar luar Amerika
  2. Pendedahan partisipasi politik belia
  3. Bazir duit dan masa atas jalan
  4. Kura-kura eksotik sampai RM2,000
  5. Padi IS21 tangani ancaman kebuluran