Sila log masuk terlebih dahulu.

MRSM untuk siapa?

25 Mac 2023 09:00am | Masa membaca: 4 minit
A
A
A

AWANG setuju sangat dikaji semula kelayakan kemasukan pelajar ke Maktab Rendah Sains MARA (MRSM).

Pihak berwajib kenalah tengok balik mengapa MRSM diwujudkan dulu.

Satu ketika dulu ramai pelajar Melayu yang baik tapi tak ada kesempatan untuk nikmati pelajaran di sekolah yang berkualiti.

Maka MRSM diwujudkan untuk tampung keperluan ini.

MRSM telah lahirkan banyak lepasannya yang kini kuasai semua lapangan.

Mereka kini menjadi sebahagian daripada kelas menengah di negara.

Banyak juga yang duduk dalam kasta kayangan T20.

Sepatutnya tumpuan diberikan pada pelajar yang kurang mampu yang masih banyak di luar bandar.

Disyorkan artikel berkaitan ini:

Kemasukan ke MRSM mesti dihadkan pada mereka yang betul-betul memerlukan.

Walaupun ada syarat kemasukan tapi nampaknya yang masuk anak-anak orang berjaya dan elit.

Awang sokong penuh diwujudkan MRSM berbayar.

Ini bagi menampung keperluan kasta kelas menengah, elit dan kayangan yang masih percaya pada MRSM.

Jikalau nak buat MRSM Elit pun buatlah, asalkan tak kacau sistem yang ada.

Mungkin ada elit Melayu yang percaya bahawa MRSM lebih baik daripada sekolah persendirian, sekolah antarabangsa atau sekolah kebangsaan.

Terima kasih kerana membaca dan menyokong kewartawanan yang bebas, eksklusif dan kritis.
Nikmati pelbagai lagi keistimewaan langganan yang tersedia dengan melanggan Sinar Premium!!
Satu Artikel
Akses dimana-mana jua tetapi hanya untuk artikel ini
Harga bermula dari
RM 0.50 - RM 1.00
Bayaran Mikro

Tambah nilai minima RM5 melalui bayaran mikro

Artikel Tanpa Had
Akses mana-mana artikel dimana jua
Harga bermula dari
RM 6.90 - RM 66.20
1 bulan / 12 bulan
Langgan Dengan
Log masuk atau daftar akaun untuk membaca artikel ini
Artikel Berkaitan
Terkini
  1. Terap nilai budi di Parlimen: Dr Afifi al-Akiti
  2. Syafiq sentiasa perbaiki mutu karya, tidak pernah putus asa
  3. 'Jangan mudah lupa diri'
  4. Pas dan Annuar Musa
  5. Batik Air tidak gentar hadapi persaingan